Stal se počítač nepostradatelnou součástí vašeho pracovního dne? Večer máte oči unavené, někdy se dostaví bolesti hlavy? Syndrom počítačového vidění postihuje více než padesát procent uživatelů počítačů. Jak si zrak

chránit?

Při práci s počítačem by vzdálenost očí od monitoru měla být šedesát až osmdesát centimetrů, vždy je třeba mít počítač před sebou. Dostatečná velikost a barva písma jsou důležité, pokud při práci hodně čtete nebo píšete. Jsou i jiné kombinace než standardní černá nebo bílá. Vyzkoušet můžete například zelenou na bílé, černou na žluté nebo bílou na modré. Upravit lze podle světelných podmínek i jas a kontrast obrazovky.

Nepříjemný pocit suchosti v očích, pálení, způsobuje soustředění očí na monitor. Při sledování obrazovky počítače se snižuje počet mrknutí oka čtyři až šestkrát za minutu. Vlivem vertikálního pohledu na monitor se zvětšuje plocha odkrytého povrchu oka, což má za následek zvýšené odpařování slzného filmu. Snažte se proto čas od času pohybovat očima a sledovat celou obrazovku. Dobré je občas se zadívat na nějaký vzdálenější předmět, třeba na přírodu za oknem. Proti zrakové únavě existuje oční gymnastika. Bez pohnutí hlavy pohybujte očima nahoru a dolů, dělejte krouživé pohyby jedním nebo druhým směrem. Při dalším cviku si zakryjte oči dlaněmi, avšak nemačkejte na víčka. Pak oči otevřete. Zopakujte alespoň desetkrát. Zaostřování procvičte tak, že před tělo natáhněte paži a dívejte se střídavě na palec a do dálky. Nejprve na jedno oko, pak na druhé. I tento cvik je dobré alespoň pětkrát zopakovat.

O komfort při práci s počítačem se postará také správné osvětlení pracovního místa. Nevhodné je umístění počítače proti oknu. Neméně důležité je mikroklima v místnosti. Teplota vzduchu by se měla pohybovat od dvaceti do čtyřiadvaceti stupňů Celsia, ideální je vlhkost vzduchu třicet až sedmdesát procent.

(ruch)

RADA SPIRITU

Kdo zatěžuje zrak prací u počítače, měl by co nejvíce konzumovat oranžové ovoce a zeleninu, které jsou bohatým zdrojem provitaminu A. Unavené oči rozzáří borůvky, paprika, zelená listová zelenina. V prevenci očních onemocnění se doporučují i slunečnicová semínka, ořechy a tučné ryby.

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1920197
DnesDnes517
VčeraVčera807
Tento týdenTento týden517
Tento měsícTento měsíc16537

Partnerské weby