Možná nevíte, že dobrá nálada v podstatě závisí na tom, kolik takzvaných hormonů štěstí - serotoninu a noradrenalinu je v našem mozku a jak výrazně jejich hladina stoupá. Serotonin uklidňuje a tlumí nervový systém a je zodpovědný za zdravý spánek. Noradrenalin navozuje pohodu, zahání únavu, nervozitu, zvyšuje schopnost koncentrace a působí protidepresivně. Je-li ho nedostatek, organism us vyplaví adrenalin.

Výzkumy prokázaly, že lidé pravidelně konzumující česnek se cítí mnohem lépe a mají větší pocit pohody. Vysoké množství antioxidantu selenu v krvi zlepšuje náladu a snižuje deprese. U starších lidí, kterým byl podáván selen společně s vitaminem E, došlo k výraznému zlepšení nálady a duševních funkcí a rovněž i zvýšenému toku krve do mozku. To platí i u pacientů s Alzheimerovou chorobou.

Aminokyselina tryptofan je důležitá k produkci „rozjasňovače naší nálady“, hormonu serotoninu. Dopřejte si více potravin obsahujících tuto aminokyselinu - brambory, luštěniny, banány, slunečnicová semena, sezamová semínka, ořechy, pšeničné klíčky, ovesné vločky a sýry. Důležitý je i minerál hořčík, který má vliv na naši náladu. Malé dávky kofeinu mohou zlepšit náladu a výkonnost, ale silné dávky psychice a pohodě spíše škodit.

Jezte pokud možno méně masa, neboť tím omezíte využití aminokyseliny tryptofanu.
(žuk)

 

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 25 let

Fotografie 0016

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

 

 

2219569
DnesDnes88
VčeraVčera639
Tento týdenTento týden88
Tento měsícTento měsíc12094

Partnerské weby