Nedostatkem železa trpí ve vyspělých státech okolo deseti procent a v rozvojových zemích až třicet procent populace, zejména žen. Ženy mají menší zásoby železa než muži. Při menstruaci navíc dochází ke ztrátě krve, a tím také železa. Každá žena denně ztrácí dvojnásobek denní potřeby železa. Existují výzkumy, které potvrzují, že pravidelné užívání doplňků obsahujících železo ulevuje od nepříjemných menstruačních bolestí.

Také během těhotenství mají ženy větší spotřebu železa, tento minerál je nenahraditelný pro život plodu, během čtyř měsíců ho spotřebovává velké množství pro své zásobování kyslíkem. Nedostatek železa v době těhotenství zvyšuje pravděpodobnost nízké porodní váhy novorozence a předčasného porodu. Žena, která kojí, ztrácí asi 0,5 až jeden mg denně. Odhaduje se, že každá druhá žena před přechodem trpí nedostatkem železa.

Jak zjistíte jeho nedostatek? Výsledkem je snížená fyzická výkonnost, chudokrevnost, která se projevuje malátností, pocity slabosti, trvalou únavou, bledostí, dýchavičností, bolestmi hlavy, nespavostí, ztrátou chuti k jídlu, gastritickými potížemi.

Železo obsahují například všechny vnitřnosti, melasa, dary moře, pivní kvasnice, sójová mouka, sušené ovoce, luštěniny, celozrnná mouka a výrobky z ní, dýňová a slunečnicová semena, mandle, ořechy, drůbež, hovězí maso. (žuk)
 

Planety radí i varují

Předplaťte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1993123
DnesDnes223
VčeraVčera801
Tento týdenTento týden4143
Tento měsícTento měsíc12739

Partnerské weby