Co svět světem stojí, člověk vždy využíval magii ve svůj prospěch. Ovšem jeho pohnutky zdaleka nebyly jen nezištné, tedy magické obřady nesloužily pro dobro všech, jichž se týkaly. S tzv. černou magií se zkrátka můžete setkat v historii i současnosti jak u nás, tak v Africe nebo na Haiti a v dalších koutech světa. Jak nám potvrdil Ing. Tomáš Dominik Tetík, který se aktivně zajímá o mayskou kulturu a pracuje s rituály (a nejen s nimi), narazíte na ni i v Guatemale, mezi potomky Mayů.
Kromě Afriky je prý magie hodně zneužívána v Peru?
Osobně s tím zkušenost nemám, ale slyšel jsem z vyprávění lidí, kteří Peru navštívili, že je tam opravdu hodně šarlatánů, jak se říká. Co se týká Guatemaly, kde jsem nějaký čas již strávil a kam se pořád vracím, nemohu popřít, že by tam podobné praktiky také nebyly rozšířené. Nejsem schopen říci, jaké je zde procentuální zastoupení dobrých šamanů a těch, jimž se říká bruchos, kteří se věnují černé magii. Znám především místní duchovní učitele, kteří šíří mayskou kulturu, dělají rituály vždy v souladu se všeobecným prospěchem. Ti, co se zabývají objednávkovou magií, tedy si u nich může objednat kdokoli - cokoli, se drží v pozadí.
Setkal jste se s bruchos?
Já se k nim dostat nesnažil. Ono to v postatě oficiálně ani nejde. Rituály tohoto typu se dělají v úzkém kruhu lidí, kteří to tak chtějí. Ale viděl jsem i rituál, kdy se obětovala slepice, respektive její krev, a jisté je, že energie i atmosféra toho rituálu byly jiné. Ale nemusí jít nutně o černou magii, je to jen tradiční pojetí rituálu a obětování. Stalo se, že jsem byl přítomen rituálům s takovým tím podtextem černé magie. To se pak raději držíte v pozadí a nebo odejdete. Poznáte to, i když to nikdo nepřizná, nevysloví nahlas. Jasně to vnímáte, i když nerozumíte jazyku, netušíte, co se kolem říká. V Tikalu se dělal jednou oheň, bylo tam i dost místních šamanů. Pracovalo se tam s energií, vše dlouho probíhalo standardně, ale pak najednou začal oheň reagovat jinak. Plameny zmohutněly a bylo evidentní, že úmysly a myšlenky přizvaných šamanů nabraly jiný směr.
Jak spolu vycházejí šamani - duchovní učitelé a bruchos?
Bruchos se kolikrát neznají ani navzájem, soukromničí a dělají sami za sebe. A jdou proti těm, co se černé magie straní. Tata Pedro, kterého vozím do Čech, patří mezi duchovní učitele a snaží se o jednotu. Byl by rád, kdyby šamani spojili své síly a šířili jen to dobré. Ale i ti šamani s dobrými úmysly kolikrát hovoří pouze rodným jazykem své vesnice, jsou nevzdělaní, neumí španělsky, nedomluví se. Na bruchos je často i vidět, že jsou jiní, jinak vypadají. Jim se to, že druzí šamani provádějí osvětu a šíří povědomí o tradičních mayských rituálech, nelíbí. Mimochodem - pojmenování bruchos v Guatemale neuslyšíte, je to spíše označení v Peru. Ale jisté je, že ti, co nepracují čistě, se snaží, aby šamani nebyli jednotní a brání tomu, aby se učení šířilo mezi turisty. A znám případ, kdy jednoho šamana otrávili. Před třemi lety jsem byl v Guatemale. Nejprve asi dva dny v Tikalu a pak jsem se chystal vyrazit za Billem Clemensem, s nímž hodně spolupracuji. Je v Guatemale známý, jezdí za ním lidé z celého světa, říká se mu doktor Gato. Když jsem ale Billovi zavolal, řekl mi, že je na cestách, ať na něj počkám. Doporučil mi, ať zajdu v Tikalu za jistým šamanem. Tvrdil, že stačí, když se po něm budu ptát, že ví, že ho najdu. Později mi řekl, že se celý večer modlil, abych toho člověka našel. Nevím, jestli zrovna tohle pomohlo, nicméně jsem ho skutečně hned brzo ráno našel. A to navzdory tomu, že Bill sám s ním v kontaktu už delší dobu nebyl. Čas strávený s ním stál za to, řekl mi a předal dost zajímavých informací, vědomostí. Asi za čtrnáct dní přijel kamarád, poslal jsem ho také za tím šamanem, ale ten už ležel v nemocnici. Kamarád mi jen řekl, že je mu špatně, netušil proč. Pak jsem se dozvěděl, že byl otrávený jedem. Dala mu ho prý nějaká žena. Šířil dobré věci a vědomosti a to se prostě některým nelíbí. A nevypadalo to vůbec dobře, proto se sjelo asi osm jiných šamanů z Guatemaly i Peru a vzali ho z nemocnice. Dělali speciální rituály, aby ho z toho dostali. A povedlo se. Když jsem se ho na to později ptal, potvrdil mi, že byl otráven. Přitom nebyl nijak důvěřivý, byl si vědom toho, co se může stát.
Jaký mají guatemalští obyvatelé vztah k šamanismu, k rituálům? Nemají z nich spíš strach? Vzhledem k nastíněným okolnostem…
V Guatemale byl díky Americe a třicetileté válce šamanismus vykořeněn, řada lidí ho tam bere opravdu spíš jako čarodějnictví. V Guatemale se dělají rituály na různých úrovních. Mluvím teď o těch dobrých. Ty v rámci osvěty jsou veřejné, pak mají některé hlubší význam a záměr, tam se dostanou jen povolaní šamani a nebo vám pomůže doporučení. Každý rituál je tam ale brán velmi vážně, však jen příprava stojí dost peněz, materiálu i času.
A jaký přístup k šamanismu a rituálům panuje mezi lidmi u nás?
V Čechách jsou lidé zvědaví a snadno se nadchnou. Chtějí vidět a vědět, účastnit se. Ale když se někoho zeptáte, jestli věří na účinky rituálu, mnohdy se usměje a řekne, že je to hloupost. Když pak kolem něj projede obsidiánový břit nože a ovane ho kouř tabáku, mnohdy uzná, že je to jiné, pochopí. Jakýkoli rituál je práce s energií, oheň pomáhá udržet pozornost. Oheň je jako slunce, do něhož se přes den dívat nelze. Proto se hledí při rituálu do ohně a oheň se oslovuje, svěřují se mu přání. Kouř je dopraví do prostoru, kde mají šanci se zhmotnit. V průběhu rituál nabírá na síle a vzrůstá energie. Lidé pak najednou začnou uvažovat jinak, přemýšlejí nad tím, jestli to pro ně není nebezpečné, zda je to nezmanipuluje. Strach z mentální manipulace je vlastně strach z toho, že něco může doopravdy fungovat. To, jak rituál probíhá, i to, co se děje po něm, záleží na všech zúčastněných. Já se poprvé účastnil rituálů se šamany v Guatemale s Billem před 12 lety. Viděl jsem, jak šamani jednotlivé osoby očišťují kouřem, odřezávají je od energií minulosti, která je poutá. Pomáhali tak lidem, aby se dokázali v životě posunout, s čímsi přestali bojovat, mohli začít fungovat. Časem jsem to začal dělat také, vnímám sílu, jakou to má, a tu sílu mělo možnost uvědomit si i několik set lidí, kteří podobný rituál u mě absolvovali. Funguje to na 99 procent a mnozí hned druhý den vnímali obrovské změny. Vždy je důležitý záměr, jenž je nutné posilovat, proto by se měly rituály opakovat. Já provádění rituálů zájemce i učím, aby je mohli pro sebe, své rodiny a přátele využít. Rituály provádím třeba v Praze nebo v Ostravě, teď budou větší akce. Kdo má zájem, je zván. Rituál může změnit náladu v komunitě lidí a tím i ve společnosti k lepšímu.
(zem)
Kontakt: www. tetik.info, tel. 778 544 566

Planety radí i varují

Předplaďte si nás

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Domeček zdraví

 

E-Shop

Inzerce týdne

Inzerce aktuální týden

1659266
DnesDnes731
VčeraVčera1182
Tento týdenTento týden5417
Tento měsícTento měsíc29600

Partnerské weby