0321vědcůmMožná se dříve zdálo, že vesmír je klidný a tichý. Meziplanetární prostor však ve skutečnosti vůbec takový není. Je sice vzduchoprázdný a zvukové vlny se ve vakuu pochopitelně nešíří, ale rádiové vlny ano. A právě rádiovými signály, které lze

dodatečně převést do slyšitelného spektra, je vesmírný prostor doslova prošpikován. Mnoho objektů v kosmu, včetně hvězd, totiž vysílá rádiové vlny. Dokonce i naše domovská galaxie, Mléčná dráha, vysílá statický šum. Ostatní galaxie se projevují jakýmsi slabým rádiovým syčením. Kromě toho se vesmírem stále ještě rozléhá ozvěna velkého třesku. Mezi tím vším se občas ozve něco, co vědci vysvětlit nedokážou. Jeden z takových objevů oznámila NASA v roce 2009. Tým vědců v rámci projektu s názvem ARCADE vypustil do atmosféry velký balon s připevněnými radiometry. Měření ve výšce 36,5 kilometru mělo hledat stopy tepla vznikajících hvězd. Jenže se objevilo jiné rušení – zcela nevysvětlitelné. Poté, co balon dosáhl ideální výšky, se ozval zvuk několikanásobně silnější než cokoli jiného.

Překvapivý objev

Současný americký astrofyzik a vedoucí projektu ARCADE Alan Kogut konstatoval, že ve vesmíru se děje něco nového a zajímavého, neboť na nás opravdu „zakřičel“. Místo toho, aby přístroje detekovaly slabý signál rodících se hvězd, ve který vědci doufali, ozval se hluk šestkrát hlasitější, než by kdo očekával. Díky své povaze proto tento signál získal pojmenování „vesmírný řev“. Dodnes však nikdo netuší, co jej může vydávat. Podrobná analýza signálu přitom vylučuje prvotní hvězdy nebo jakékoli známé rádiové zdroje, včetně plynu na okraji naší galaxie. Přitom právě plynová mračna bývají obvykle jedním z nejhlasitějších zdrojů rádiových vln.

Signál temné hmoty či něčeho jiného?

Síla přijímaného signálu je šestkrát vyšší než kombinované emise všech známých rádiových zdrojů ve vesmíru. Samotná energie, která by mohla generovat tuto úroveň signálu, je až nepochopitelná, Zdá se být tedy zřejmé, že pokud jde o přirozený zdroj, budou vědci muset přepracovat známé fyzikální zákony. Přístroje pro vyhledávání nebeských těles zjednodušeně fungují tak, že se zaměří do jednoho bodu na obloze a pak proměří bod o kus dál. Pokud jsou hodnoty rozdílné, je zřejmé, že v jednom z bodů se cosi nachází. Pokud však „vesmírný řev“ nevychází z jednoho místa, ale je naopak rozprostřen rovnoměrně, jsou vůči němu přístroje slepé. To je potom podle některých vědců důkazem existence temné hmoty. Jedná se o hypotetickou a prakticky neviditelnou hmotu, pozorovatelnou jen díky její gravitaci, která působí na okolní předměty. Temná hmota je zatím neviditelná všem známým přístrojům, ale není vyloučeno, že by právě ona mohla být oním zdrojem rádiového záření. Pokud tomu tak je, záření by opravdu přicházelo rovnoměrně ze všech stran. Bádání v tomto směru tak zůstává stále bez odpovědí a někteří vědci tajemným signálům přisuzují dokonce umělý původ.

(kov)