V poslední době mě při chůzi ze schodů bolí kolena. K lékaři se mi zatím jít nechce, ve svém věku ještě nemám nárok na artrózu. Nikdy jsem nesportovala, takže si myslím, že nemohou být opotřebovaná. Pomohly by mně nějaké bylinky, přírodní

medicína?“ Ptá se Z. P. z Bělé.

Kolena patří k největším kloubům v těle, navíc jsou celý život vystavenA velké zátěží. Rozhodně neplatí, že nedostatek pohybu, sedavý způsob trávení volného času šetří klouby. Obvykle mají problémy s koleny právě lidé, kteří se málo hýbou, nejrůznější potíže potkávají každého druhého člověka, obvykle po čtyřicátém roce věku.

Za problémy bývají chrupavkovité útvary ve tvaru půlměsíce, takzvané menisky. Jejich hlavní úlohou je tlumení nárazů, zároveň jsou zodpovědné za celkovou stabilitu kolene. Nejčastěji se kolena ozývají po fyzické námaze. Bolest, která může být nepřetržitá, se většinou dostavuje po určitém typu pohybu. Může jít o víkendovou turistiku, nošení těžkých břemen, určité sporty, jako jsou lyžování nebo basketbal. Někdy se ozve i při špatné poloze při lehu, při chůzi do a ze schodů. Podle ortopedů patří k nejlepším sportovním aktivitám s ohledem na zdraví kolen chůze, cyklistika, běh na vhodném terénu, plavání, jóga. V dobré kondici pomáhá klouby udržet jednoduchá „obýváková gymnastika“. Dá se však provozovat i v kanceláři, v dopravním prostředku. Vzpřímeně se posaďte na židli s chodily přitisknutými k zemi. Plynulým, pomalým pohybem nohu propněte a pak vraťte do výchozí polohy. Druhý cvik dělejte ve stoje, ideální je opřít se rukou o opěradlo židle. Snažte se dělat malé kroužky pravou i levou nohou oběma směry.

V prevenci zánětlivých onemocnění, proti artritidě je důležitá také vyvážená, pestrá strava. Podle dlouhodobých studií jsou lidé s nedostatkem vitaminu C ve stravě mnohem náchylnější k revmatickým zánětům. Ten spolu s vitaminem E a také zinkem sehrává významnou úlohu při zmírňování chorobných procesů, při silných bolestech. Při problémech s klouby by v jídelníčku neměly chybět například tučné mořské ryby, sójové výrobky, listová zelenina, čerstvé ovoce, ořechy, různá semínka, velkou pozornost je třeba věnovat pitnému režimu.

Přírodní medicína nabízí na artritické potíže příjemné, ulevující koupele. Na relaxační lázeň si připravte 120 g zelného listu, 120 g listu černého rybízu, 50 g kořene kozlíku, 40 g vřesu lesního, 40 g kořene kopřivy dvoudomé a 70 g strouhaného křenu. Všechny suroviny spolu povařte asi dvacet minut v pěti litrech vody. Scezenou medicínu přilijte do vany, v níž alespoň čtvrt hodiny odpočívejte. Scezené bylinky můžete vložit do lněného plátna a ještě použít jako suchý obklad. Na klouby postižené revma, proti ztuhlosti, jako protizánětlivý prostředek pomáhá nastrouhaný křen. Nikdy by však neměl přijít na holou pokožku, vždy se na postižené místo musí přikládat v plátěném ubrousku a účinek lze umocnit ještě převázáním šátku nebo obvazem. Z bylinných čajů lze doporučit kopřivu dvoudomou nebo směs bylinek. Potřebovat budete 20 g nati řebříčku, 20 g nati vřesu, 20 g mateřídoušky a 20 g nati kopřivy. Dvě lžíce směsi spaříte čtvrt až půl litrem vařící vody a necháte krátce louhovat. Pak přecedíte. Čaj se pije horký, několik šálků denně.

(ruch)

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2475715
DnesDnes304
VčeraVčera579
Tento týdenTento týden2056
Tento měsícTento měsíc7345

Partnerské weby

apartman banner