Myslíte si, že kouříte už tak dlouho, že by si organismus na zdravější způsob života nezvykl? Zbavit se závislosti na cigaretách je těžké, ale ne nemožné. Vždycky stojí za to pokusit se o změnu. Někdo dokáže zahodit cigaretu ze dne na den, jiný potřebuje silnou motivaci. Tou může být v dnešní době i citelné zvýšení cen za tabákovou slast, někdo se rozhoupe po důrazném varování ošetřujícího lékaře. Mezi nejnebezpečnější smrtelné choroby, jejichž riziko vzniku stoupá právě vlivem kouření, patří rakovina plic, onemocnění srdce a cév - srdeční infarkt, mozková příhoda, rakovinové onemocnění krku, jícnu nebo žaludku. Kromě toho, že s kouřením stoupá větší pravděpodobnost onemocnění nejrůznějšími civilizačními chorobami, hrozí i zkrácení života. V neposlední řadě se kouření dává do souvislosti s řídnutím kostí u žen po menopauze, nebo s problémy s erekcí u mužů.
Když zahodíte cigaretu
Je dobré vědět, co se děje s organismem, když zahodíte cigaretu. Po dvaceti minutách od vykouření cigarety se tep i tlak vracejí k normálním hodnotám. Při osmihodinové přestávce se hladina oxidu uhelnatého v těle sníží na polovinu, zlepšuje se okysličení krve. Už jediný den bez cigarety představuje výrazné snížení rizika srdečního infarktu. Po třech měsících není ani stopy po kuřáckém kašli. Devět měsíců stačí k tomu, aby zmizela únava a typická kuřácká dýchavičnost. Po roce abstinence výrazně klesá chuť na cigaretu, podstatně menší je riziko infarktu. Po pěti letech od poslední cigarety klesá riziko rakoviny, plíce fungují naplno, imunitní systém je v lepší kondici.
Jak na to?
Samozřejmě můžete vsadit na léčivé žvýkací gumy, investovat do nikotinových náplastí a jiných volně prodejných léků. Ale ať je využijete, nebo se spolehnete na pevnou vůli, měli byste vědět, že motivace je velmi důležitá. Než se dostaví chuť na cigaretu, řekněte si, proč vlastně chcete přestat. Kvůli svým dětem, pro zdraví, nechcete opakovat chyby svých rodičů, pro lásku, které se kouření protiví, šetřit peněženku? Nenechte nic náhodě a udělejte si přesný plán. Co podniknout v případě, že se dostaví nutkavá chuť na cigaretu? Potřebný je systém odměňování. Dobré je mít osobu, které se můžete svěřit a podpoří vaši snahu. I když si myslíte, že to bez cigarety nevydržíte, snažte se chvíli ovládat. Zhluboka se nadýchněte, napijte se, vložte něco malého do úst, zaměstnejte ruce, někomu zavolejte, běžte se projít, zacvičte si. Když selžete ve svém předsevzetí, nekritizujte se, nezahrnujte sami sebe výčitkami - nejde přece o konec světa. Na další pokus ale nečekejte ani na neděli, ani na příští pondělí, ani na další měsíc. Nejdůležitější je nevzdat to a myslet pozitivně. Přesvědčete sami sebe, že když to dokázali jiní, nejste přece o nic horší.
(mav)
DODATEK
Není bez zajímavosti, že u nás kouří třicet procent Čechů starších patnácti let. Více než milion z nich se každý rok snaží odnaučit kouřit, ale úspěšných je pouhých asi šest procent.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2475515
DnesDnes104
VčeraVčera579
Tento týdenTento týden1856
Tento měsícTento měsíc7145

Partnerské weby

apartman banner