Jak často konzumujete ovoce a zeleninu? Podle odborníků by to mělo být pět porcí denně, každé jídlo je vhodné doplnit kouskem ovoce či zeleniny, případně šťávou z nich. Čím více, tím lépe, neboť nás chrání před národovými a kardiovaskulárními chorobami. Syrová strava nabitá enzymy působí v organismu jako metla, která čistí cévy a vlastně celé tělo. Proč mít ovoce a zeleninu co nejčastěji na jídelníčku?
Brokolice. Je královnou mezi zeleninou. Seriózní studie uvádějí, že pomáhá v prevenci rakoviny plic a žaludku, může snižovat riziko nádoru zažívacího ústrojí, u žen prsů. Významnou složku potravy představuje i pro muže, neboť snižuje nádorové onemocnění prostaty. Lutein obsažený v této zelenině se dává do souvislosti se zpomalením stárnutí, brání rozvoji rakoviny tlustého střeva a konečníku.
Mrkev. Neutralizuje volné radikály, díky kterým odvádí škodlivé látky z těla, a tak se v něm nevytvářejí karcinogeny. Betakaroten účinně bojuje proti srdečním chorobám, vysokému krevnímu tlaku, působí protizánětlivě, zpomaluje stárnutí organismu. Pravidelná konzumace této zeleniny celkově snižuje hladinu cholesterolu, osvědčuje se při léčení migrény, revmatismu, pomáhá s vyprazdňováním.
Okurka. Obsahuje vitaminy A, C, skupiny B, které posilují imunitu, dodávají tělu energii. Tahle nejoblíbenější česká zelenina zlepšuje metabolismus tuků a bílkovin, je prospěšná při léčbě ledvinových a žlučových kamenů, protože v těle ředí nahromaděnou kyselinu močovou. Okurková šťáva kromě jiného pomáhá řešit problémy s nízkým nebo vysokým krevním tlakem, je skvělou potravinou při redukční dietě.
Rajčata. Syrová dodávají organismu minerály a vitaminy. Nejvýznamnější jsou látky lykopen a betakaroten, které chrání buňky před poškozením, tělo před infekcemi, starají se o zdravé cévy a srdce. Rajčata jsou také bohatým zdrojem flavonoidů, jež snižují riziko demence a vzniku některých typů nádorů. I pro muže představují důležitou součást jídelníčku. Vědecké studie ukázaly, že riziko vzniku rakoviny prostaty je u pánů, kteří pravidelně konzumují čerstvá rajská jablíčka, rajský protlak či kečup, o jednu třetinu nižší než u těch, co tuto zeleninu příliš nevyhledávají.
Jablko. Je to jeden z nejzdravějších druhů ovoce. Chrání před srdečními chorobami, pomáhá s poruchami trávení, jablko se považuje za důležitou součást prevence sklerózy. Látce kvercetin se připisují pozitivní účinky v prevenci rakoviny plic a jiných nádorů. Jablka mají snižovat hladinu cholesterolu, pomáhají odstraňovat zubní plak, povzbuzují činnost střev. Lidová medicína je doporučuje na poruchy trávení, bolest hlavy, závratě, dnu, při chudokrevnosti.
Pomeranč. Ovoce s nízkým obsahem kalorií, které se řadí mezi čtrnáct nejdůležitějších potravin v souvislosti s udržováním dobrého zdraví. Draslík v tomto ovoci pomáhá snižovat krevní tlak, zlepšovat svalovou regeneraci, flavonoidy posilují obranyschopnost organismu, zabraňují zácpě.
(vos)

DODATEK
U ovoce představuje jednu porci jedno jablko, hruška, pomeranč či broskev velikosti dlaně, stejné je to s čerstvou zeleninou. U mražené zeleniny se počítají jako jedna porce dvě plné dlaně.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2474842
DnesDnes9
VčeraVčera582
Tento týdenTento týden1183
Tento měsícTento měsíc6472

Partnerské weby

apartman banner