Co je zdravé stravování? Pro jednoho pořádná porce špenátu nebo mrkvového salátu denně, pro jiného častá konzumace bílého masa a ryb nebo pokrmy z pohanky a cizrny. Co byste ale měli určitě vědět:
Pozor na velikost porcí. Výživoví odborníci doporučují denně zkonzumovat pět porcí jídla. Ovšem není porce jako porce. Podle celé řady studií jíme víc, než tělo potřebuje, a obezita se stává celosvětovým problémem. Dietologové varují - neúměrné množství jídla vede k obezitě. U ovoce například jedna porce rovná se 100 g - tedy jednomu jablku nebo jednomu banánu. Obvyklou porci představuje u obilovin jeden kousek chleba, jedna malá naběračka rýže. Za porci u mléčných výrobků se považuje třeba 50 g tvrdého sýru, kelímek jogurtu nebo sklenička mléka.
Pít či nepít kávu? Máte strach, že několik šálků vypitých denně by mohlo způsobit srdeční infarkt či dokonce mozkovou mrtvici? Bezprostřední ohrožení po vypití tohoto lahodného nápoje nehrozí. Antioxidanty, které káva obsahuje, pomáhají udržovat správnou oxidační rovnováhu v organismu. Ta je každodenně narušená působením volných radikálů, které způsobují předčasné stárnutí buněk a poškození tkání. Lékaři obecně se přimlouvají za to, abychom to s pitím kávy nepřeháněli, více než čtyři šálky za den by mohly vést k podrážděnosti, úzkosti, problémům s nespavostí. Podle nejnovějších studií potvrdili britští vědci spojitost mezi pravidelným pitím kávy a snížením rizika mrtvice.
Jak je to s tuky? Nadměrný přísun živočišných tuků přispívá nejen k nadváze, ale zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi, způsobuje vznik a rozvoj srdečně-cévních chorob. Mastné jídlo a nezdravé tuky podporují riziko vzniku komplikací ateriosklerózy, zvyšují riziko infarktu myokardu, mozkové příhody. Skryté tuky najdeme v potravinách, do kterých byste to vůbec neřekli. Zejména v zákuscích, koláčích, bonbónech, instantních polévkách, croisantech, zmrzlině, masových konzervách, lístkovém těstě a podobně. Nezapomínejte na to, že na vyšetření cholesterolu a tuků v krvi máte nárok po dosažení 18. roku života každé dva roky v rámci preventivní prohlídky.
(se)

RADA SPIRITU
Pozorně čtěte informace na obalech potravin, všímejte si množství tuku. Co nejméně vyhledávejte instantní, konzervované potraviny, průmyslově zpracovanou stravu, která obsahuje velké množství skrytých tuků.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2430297
DnesDnes415
VčeraVčera705
Tento týdenTento týden415
Tento měsícTento měsíc415

Partnerské weby

apartman banner