Čtenářka Lída F. se redakci svěřila: „Mám určité psychické potíže a lékařka se zmínila, že bych se potřebovala nějak otevřít a vyjádřit. Prý by mi mohlo pomoci třeba výtvarné umění. Tak bych to i zkusila, ale vlastně nevím, kam se přihlásit. Bydlím v obci kus za Prahou…“ téma umění a pomoc v nemoci jsme si popovídali s ezoteričkou a malířkou Oxanou Herodesovou, která v Praze založila Atelier creative, tedy Ateliér rozvoje kreativity. Jak paní Oxana vnímá umění? Jako svého učitele, léčitele, prostředek komunikace mezi vědomím a podvědomím i laskavého přítele. Malování podle ní učí člověka pokoře a trpělivosti. Díky němu začala poznávat životy významných umělců, které se pro ni staly inspirací. Nejvíce ji fascinuje Leonardo da Vinci, a kdyby se mohla vrátit v čase a sejít se s jednou bytostí, která již nepobývá v našem časoprostoru, byl by to právě on. Za připomenutí prý ale stojí i Wilhelm Kotarbinski, jehož obrazy jsou projevem spirituality.
Kdy jste zjistila, že vám umění určitým způsobem pomáhá, že rozvíjí lidské vnímání?
Ocitla jsem se v situaci, která mne donutila přehodnotit veškeré cíle a plány do budoucna. Nečekaně jsem stála v tmavém tunelu, jen to světlo na pomyslném konci nebylo. Ponořená v introspekci jsem si pokládala existenciální otázky - být či nebýt, přemýšlela jsem o smyslu života. Prodírat se křovím nepochopitelných pocitů a emocí bylo vyčerpávající. Právě v tomto období jsem intuitivně začala malovat. Chvíle u plátna mě naplňovaly klidem. Malování se tehdy stalo součástí mého života, až později jsem se dočetla, že tento tvůrčí způsob vyjádření hlubokých pocitů se jmenuje arteterapie, která může být mnohdy jediným prostředkem při léčbě posttraumatické stresové poruchy. Malovala jsem asi 3 roky, s přáteli jsme pořádali tvůrčí večírky, vytvářeli jsme mandaly, tematické obrázky, koláže přání. Pak jsem zjistila, že mám v hlavě spoustu nádherných obrazů, které neumím přenést na plátno, a nastala další fáze mého vztahu k umění a jeho poznání. Ke čtyřicátinám jsem si dala dárek v podobě studia kresby a malby. Ve městě, kde jsem se narodila, je umělecká škola s dlouhou tradicí, vyučují tam zkušení umělci. Vybrala jsem si za učitele ředitele školy, akademického malíře S. F. Kirejeva. Na jeho hodinách jsem pochopila, že umění vyžaduje pokoru, úctu, lásku a trpělivost. Samotný talent nestačí.
Proč jste iniciovala vznik Ateliéru rozvoje kreativity?
Někdy skládáte kousky skládanky, vidíte jeden obraz, další obraz, ale chybí vám souvislosti. Pak se nečekaně vše poskládá v kompletní a srozumitelný příběh. Stejně vznikl i náš projekt. Studovala jsem umění, psychologii, zajímala se o filozofii. V oblasti psychologie se nejvíce zajímám o schopnost jedince využít potenciál, který je mu daný. Jako lektor meditačních technik a intuitivní malby jsem poznala řadu životních, mnohdy smutných příběhů. Všechny spojují témata - nedostatek sebelásky, vnitřní nespokojenost, existenciální pochybnosti. Jde o vzorec chování a myšlení - nejsem dost dobrý/a, nesmím vyčnívat, já to nedokážu atd. Prvotním záměrem otevřít ateliér byly zkušenosti s dospělými. Ale vnitřně se mi tento koncept zdál nedokončený. Dalším impulzem byl letošní seminář zaměřený na osobní rozvoj, kam se přihlásily dvě malé slečny, které se zájmem poslouchaly přednášku, meditovaly a pokládaly zajímavé otázky. Otevřený přístup dvou dívek mne vrátil v čase, vzpomněla jsem si, jak jsem sedávala na balkoně, dívala se na hvězdy a čekala, že mi ze vzdáleného vesmíru přijdou odpovědi na mé otázky. Potom jsem si vzpomněla na děti z dětských domovů, na děti svých přátel, na jejich úsměvné a pravdivé reakce, které někdy zůstávají nepochopené proto, že dospělý člověk se řídí starými vzorci myšlení. Děti jsou naší budoucností, našimi učiteli a zaslouží si naši pozornost. Tak se mi vše propojilo a projekt byl na světě. Nápad jsem konzultovala s dcerou a sestrou. Sestra vystudovala andragogiku, letos ukončila dvouleté studium grafologie a připravuje se na pětiletý výcvik psychoterapie. Naše zájmy a životní filozofie, vzájemná sesterská láska daly projektu pevné tvary a rozšířily možnosti práce. Dcera je v maturitním ročníku Grafické školy a připravuje se ke studiu vysoké školy, obor grafika a ilustrace, rovněž přispěje svou mladistvou energií a nevšední kreativitou.
Komu je tedy Ateliér rozvoje kreativity určen, kdo se může přihlásit?
Přihlásit se může kdokoli. Máme vypracovaný program pro tři skupiny - děti od 4 do 6 let, děti straší sedmi let a také pro dospělé. Uvítáme každého a společně se pokusíme rozvíjet jeho individuální přístup k životu, k situacím, které přináším, a potenciál, který v sobě má. Ke každé věkové skupině přistupujeme individuálně, neboť každý věk s sebou nese jistý stupeň duševní a motorické vyzrálosti, rozlišujeme jednotlivé postupy a metody práce. Hlavním naším cílem je rozvíjet kreativitu prostřednictvím výtvarného umění, fotografie, hudby, meditace a intuitivního tance. Budeme se soustředit i na četbu, společně vytvoříme příběhy, které obohatíme ilustracemi. Naší snahou je vytvořit prostředí, kde se bude každý cítit volně a jedinečně. Záměr Ateliéru creative dobře vystihuje výraz „l´art pour la santé“ (umění pro zdraví), kterým Jaroslava Šicková-Fabrici ve své knize „Základy arteterapie“ popisuje takové umění, „jehož ambicí je cíleně mobilizovat v člověku touhu po spiritualitě, důstojnosti, naději, po trascendentnu, aby neubližoval sobě, druhým lidem, přírodě, ale naopak - snažil se o harmonizaci, ozdravení (duševní, tělesné, duchovní) celé své bytosti, vztahů s lidmi a prostředí, v němž žije.“
Děkujeme za rozhovor. (zem)
Kontakt: www.ateliercreative.cz Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2434627
DnesDnes185
VčeraVčera671
Tento týdenTento týden4745
Tento měsícTento měsíc4745

Partnerské weby

apartman banner