S únavou bojuje čas od času každý z nás. Nikomu nepřidá brzké ranní vstávání a pak celodenní kolotoč povinností a úkolů. Po pracovní době však zpravidla na většinu žen čeká další směna. Pocit únavy může být znásoben také nekvalitním spánkem, různými starostmi. Pokud máte problém se soustředěním, cítíte se dlouhodobě vyčerpaní, jednou z hlavních příčin může být i nedostatek hořčíku, jak tvrdí odborníci. Každý třetí Čech trpí deficitem tohoto minerálu. Na vině je množství hořčíku, který přijímáme přirozenou cestou v potravě. Podíl na tom mají především nešetrné postupy při pěstování plodin a průmyslové zpracování potravy. Podle vyjádření MUDr. Zdeňka Zadáka pro server Novinky.cz je přítomnost hořčíku v současném jídelníčku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o padesát procent méně hořčíku než v osmdesátých letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním.
Minerál hořčík nepochybně zlepšuje psychický stav, chrání před stresem, jeho nízká hladina v organismu na sebe nejčastěji upozorňuje svalovými křečemi v nohách. U zdravých lidí se projevuje jeho nedostatek sklonem k hádavosti, nervozitě, citlivostí vůči hluku, tělesnou slabostí, třesem rukou. Deficitem hořčíku jsou ohroženi zejména starší lidé, neboť se často stravují jednostranně. Jak dokládají mnohé studie, po překročení 45 roku věku se riziko deficitu hořčíku v těle zvyšuje. Jeho potřeba narůstá například v období těhotenství, u žen užívajících antikoncepci, v menopauze, vyšší příjem je potřeba zajistit nemocným lidem, diabetikům.
Vědci prokázali také souvislost mezi hladinou hořčíku v těle a nejrůznějšími civilizačními chorobami. Tento důležitý minerál ochraňuje srdce před infarktem, společně s vápníkem reguluje srdeční rytmus, zabraňuje kornatění cév a zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. Jak vyplývá z jiných studií, dlouhodobý nedostatek hořčíku může vést ke zvýšené nemocnosti, podstatně se zkracuje délka života. Pro ženy představuje vyvážená hladina tohoto minerálu zmírnění předmenstruačních potíží, důležitou roli sehrává v prevenci osteoporózy.
Bez zajímavosti není ani zjištění, že hořčík zmírňuje následky prohýřené noci. Dokáže rozkládat i malé množství alkoholu, podporuje jeho vylučování.
(es)

DODATEK
Největší množství hořčíku najdeme například v banánech, v listové zelenině, oříšcích, celozrnných produktech, ovesných vločkách, petrželce, neloupané rýži, v rybách, mořských živočiších, listové zelenině.

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2431399
DnesDnes848
VčeraVčera669
Tento týdenTento týden1517
Tento měsícTento měsíc1517

Partnerské weby

apartman banner