Až padesát procent dospělé populace má za svůj život určité zkušenosti s bolestmi zad. Podepisují se na nich špatné držení těla, sedavé zaměstnání, nedostatek pohybu, ale také špatná poloha při spánku či nadváha. S věkem přichází opotřebování těla, záda

nevyjímaje. Co můžete pro jejich zdraví udělat?

Vzpřímený postoj. Když se podíváte na svůj obraz v zrcadle, máte tělo od hlavy až po paty v jedné přímce? Pokud ne, měli byste vzpřímený postoj pravidelně trénovat a hlídat si ho.

Záda a spánek. Nešetřete na matraci. Kvalitní lůžko, tvrdší matrace zajistí komfortní spánek, ale také bude pro tělo dostatečnou oporou. Ideální je spát na zádech nebo na boku. Při spaní na břichu se výrazně prohýbáte v kříži, čímž se narušuje přirozená křivka zad.

Jak šetřit záda. Ani nošení objemných tašek zádům neprospívá. Rozdělte si proto těžký nákup do dvou či více lehčích břemen. Nenoste těžké věci - třeba velkou kabelu - pouze v jedné ruce nebo na jednom rameni. Obsah si rozdělte na dvě části a každou z nich noste v jedné ruce.

Práce v domácnosti a na zahradě.Při mytí vany se nepředklánějte ze stoje, ale z podřepu. Když luxujete nebo vytíráte podlahu, snažte se mít trup vzpřímený a nechat většinu pohybu vykonávat paže a nohy. Při jakýchkoli činnostech vsedě se pokud možno nepředklánějte, jinak nadměrně zatěžujete šíji, záda i ramena. Raději si přisuňte židli blíž ke stolu. Zahradnické práce, jako plení, přesazování a podobně, dělejte v podřepu nebo vkleče, nikdy ne ohnutí v pase nebo předklonu.

I na jídle záleží. Přestože si žádná dieta s bolestí zad neporadí, k posílení kostí, kloubů i k redukci nadváhy, která může mít na zdraví zad negativní vliv, se doporučuje pestrý jídelníček, racionální strava. Konzumujte hodně mléčných výrobků s nízkým obsahem tuku, ryb, které jsou důležitým zdrojem vitaminu D. Pro zdraví kostí je významný dostatečný příjem vitaminu C. Snažte se omezit kávu, alkohol a černý čaj, které zužují tenké vlásečnice na konci tepen. Tím se snižuje průtok krve a k vazům páteře se dostává méně živin. Racionální strava navíc povede k žádoucí redukci hmotnosti.

Pozor na stres. Za bolestmi zad bývá často nadměrný a dlouhodobý stres. Zmírněte pracovní tempo, naučte se odpočívat, věnujte volný čas pravidelnému pohybu, vycházkám do přírody, příjemné relaxaci.

(es)

RADA SPIRITU

Proti stresu a bolestem zad můžete vyzkoušet bylinkovou koupel. Přidejte do vanové lázně voňavou rozmarýnu nebo levanduli. Příjemné teplo prohřeje tělo a uvolní od bolesti.

Planety radí i varují

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

E-Shop

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2376774
DnesDnes501
VčeraVčera1027
Tento týdenTento týden6024
Tento měsícTento měsíc4203

Partnerské weby

apartman banner