Pohodlný způsob života, pasivní odpočinek před monitorem počítače, čas strávený u televize, nicnedělání, to vše postupně může vést k menším či větším zdravotním problémům. Přitom pravidelný pohyb je nesporně jedním z nejdůležitějších faktorů, jak jim

předcházet, cítit se vitálně, svěže. Proč je důležité se hýbat? Připomeňme některé z nejčastějších potíží, které se mohou objevit v jakémkoli věku.

Bolesti zad. Mohou za ně degenerativní změny, stejně jako sedavé zaměstnání, jednostranný pohyb, ochablé svaly. Dlouhodobé chronické bolesti snižují kvalitu života a nezřídka mohou vést k pracovní neschopnosti. Nedostatek fyzické aktivity má za následek ochabnutí a oslabení svalového korzetu trupu, následně dochází k nerovnoměrnému zatěžování kloubů a páteře, a tak i větší náchylnosti k bolesti. Záda však mohou bolet i nošením tašky přes rameno, z jednostranné zátěže nebo z nevhodné obuvi. Důležité je také správné držení těla, optimální postoj, kdy hlava, krk i hrudník by měly být v jedné ose.

Choroby srdce. Jsou nejčastější příčinou úmrtí v České republice. S přibývajícím věkem srdce slábne, zároveň i cévy mohou být stárnutím zúžené, poškozené. Jak tomu předcházet? Zdravým životním stylem, jehož zásadní součástí je vyvážený jídelníček. K ischemické chorobě srdce vede strava bohatá na tuky, sůl a cholesterol. Vyšší riziko infarktu hrozí také kuřákům. Odborníci se shodnou na tom, že i mírnější fyzická aktivita, jako je chůze, procházka, je lepší než nic. Zdravotně prospěšný efekt lze očekávat při každodenní alespoň třicetiminutové zátěži.

Cukrovka. Přiměřená, správně zvolená fyzická aktivita je důležitou součástí léčby diabetu. Pravidelný pohyb u diabetiků druhého typu, pokud nejsou závislí na inzulinu a vyšších dávkách antidiabetik, zvyšuje energetický výdej, snižuje množství tělesného tuku, vede k optimální váze, potažmo k poklesu glykémie. Vždy je ale na místě konzultace s lékařem o vhodnosti zvolené sportovní aktivity.

Psychické problémy. I v případě deprese, úzkosti, jiných psychických problémů je jakýkoli pohyb ideální terapií. Vedle pravidelného rekreačního sportu i jednorázovým fyzickým zatížením se organismus lépe vyrovná s dlouhodobým stresem, pocitem napětí, beznaděje, s chmury a smutky. Kromě toho má také nesporný vliv na zlepšení nálady, tvůrčích schopností, neboť pohyb způsobuje na mozku určité chemické změny přispívající k lepší paměti, soustředění, ke schopnosti přijímat nové informace, učit se.

Obezita. Kilogramy navíc nejsou jen estetickou záležitostí, ale prokazatelně zkracují život a také zvyšují riziko vzniku některých civilizačních chorob, jako jsou například už zmiňovaná cukrovka, ateroskleróza, rakovina. Nejlepší a nejefektivnější léčbou jakéhokoliv onemocnění, tedy i obezity, je prevence. V tomto případě kromě racionálního jídelníčku - vyváženého příjmu a výdeje - je nezbytností zařadit pravidelný pohyb. Komu není zdraví lhostejné, měl by se začít hýbat. Podle odborníků jsou ideálními sporty pro osoby s kily navíc chůze ve svižném tempu, jízda na rotopedu, plavání či aquaerobik, tedy cvičení ve vodě.

(pru)

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2473748
DnesDnes89
VčeraVčera548
Tento týdenTento týden89
Tento měsícTento měsíc5378

Partnerské weby

apartman banner