K postavě modelky by se ráda dopracovala každá žena. Ale i k ideální váze, kterou dnes definuje zkratka BMI (Body Mass Index), mají mnohé také hodně daleko. Je to jeden ze způsobů určování ideální váhy, kdy se porovnává

závislost výšky na aktuální váze člověka. Podle odborníků však není spolehlivým ukazatelem u starších lidí, sportovců nebo dětí, optimální hmotnost je velmi individuální věc. Za každou cenu usilovat o to, abyste se vešla do nějakých šablon, tabulek je zavádějící, neboť záleží na celkové stavbě těla, zdravotním stavu, genetice, věku a dalších faktorech. Možná, že jste se rozhodla dát na radu kamarádky, leccos máte načteno z odborné literatury, a tak cesta za hezčími křivkami by neměla být tak složitá. Jestliže máte pevnou vůli, odhodlání, dala jste si novoroční předsevzetí, následující tipy by se mohly hodit.
Hubnutí začíná v obchodě
Věřte tomu, že dosáhnout svého cíle zhubnout začíná už při samotném nakupování. Pokud se řídíte jen podle toho, na co máte právě chuť, všechny dietní režimy musí zákonitě ztroskotat. Mít kontrolu nad tím, co jíte, je základem úspěchu. Většina toho, co skončí v nákupním vozíku, skončí v žaludku. Přestaňte nakupovat podle ceny. Lze předpokládat, že čím bude potravina lacinější, tím bude výživová hodnota nižší a chuť podprůměrná. Vedle očí a nosu zapojte do nakupování hlavně rozum.
Jak sestavit jídelníček
Důležité je naučit se sestavovat jídelníček ze zdravých a nízkoenergetických potravin. Proto je důležité sledovat na obalech výrobků výživové a další hodnoty. Tedy informace o tom, kolik je v dané potravině energie, tuku, vitaminů, cukru, bílkovin, sacharidů a podobně. Energetická hodnota je na zboží udávána v množství kcal (kilokalorie) nebo kJ (kilojouly). Denní potřeba energie je velmi individuální. Množství se liší podle pohlaví, věku, fyzické zátěže. Stejně důležité je pro sestavování racionálního jídelníčku vybírat potraviny podle obsahu tuku, neboť ten je největším nositelem energie. Pro zdravé a dietní stravování odborníci na výživu doporučují používat na přípravu jídla kvalitní rostlinné tuky, například olivový, slunečnicový, řepkový.
„Light“ čili lehké potraviny
Myslíte si, že když budete jíst light potraviny, kilogramy půjdou rychle dolů? Mají sice snížený energetický obsah, ale i tak obsahují kalorie, nemusí zaručovat nízký obsah tuku. Člověk jich nemůže sníst neomezeně. Podle vyjádření výživových poradců - některé mají méně tuku, jiné méně cukru, ale část obsahují složky, které energetický příjem navyšují. Přechod na zdravé stravování znamená vyměnit vepřové koleno za kuřecí maso nebo ryby, smetanový jogurt za nízkotučný, tavený sýr za nízkotučnou pomazánku. U mléčných výrobků volte raději nízkotučné sýry s obsahem tuku v sušině okolo 30 %, jogurty do 2 % obsahu tuku. Vhodné jsou zakysané mléčné výrobky, například kefír, acidofilní mléko a další.
Co si zakázat
Veškeré jídlo, které je smažené, připravuje se na přepáleném tuku, dále pak potraviny, jež jsou chemicky upravené. Vyhýbejte se také sladkým limonádám, sladkostem, co obsahují bílou mouku, cukr, hodně tuku - tedy oplatkám, sušenkám, koláčům, nekvalitní čokoládě, cucavým bonbónům, stejně jako chipsům, slaným oříškům, lupínkům, výrobkům konzervovaným v nekvalitních nálevech, kořenícím směsím s glutamáty, instantním výrobkům a podobně.
Nezapomínejte na pitný režim
Rozhodně je třeba vyloučit slazené nápoje, džusy, ovocné šťávy, energetické nápoje, sladké kompoty, neboť dodávají jen prázdné kalorie ve formě cukru a je po nich ještě větší žízeň. Základem pitného režimu by měla být obyčejná voda, minerálky, čerstvě vymačkaná šťáva z tropického ovoce, zeleninové šťávy, případně bylinkové čaje. Při hubnutí se snažíme nekonzumovat alkohol. I ten představuje pro tělo energii bez výživných látek. Víte například, že pouhé dvě deci bílého vína v sobě ukrývají 500 kJ? Navíc alkohol zhoršuje zásobování těla vitaminy, bez nichž se redukční dieta neobejde.
(es)
RADA SPIRITU
Nebezpečné je chodit nakupovat s prázdným žaludkem. Hlad většinou způsobí, že část z toho, co uložíte do nákupního košíku, sníte při cestě domů a tím porušíte denní kalorický plán.

 

Planety radí i varují

SPIRIT seznamka

SPIRIT seznamkaA

E-shop

Sleva na předplatné

Předplatné Týdeníku SPIRIT

 

Již čtete 30 let

Fotografie 0016

2470361
DnesDnes196
VčeraVčera580
Tento týdenTento týden776
Tento měsícTento měsíc1991

Partnerské weby

apartman banner